Menu
menu

Megan Weusthof- Wever

Zoals alle fotografen zoek ik steeds naar het beste onderwerp voor mijn werk. Maar daarvoor moest ik er eerst achterkomen welke zaken mijn interesse wekken. Het antwoord vond ik in mijn straatfotografie: daarin staat steeds de mens centraal. Waarom? Mensen veranderen steeds: ze bewegen, ze groeien van kind naar volwassene, zelfs hun uitstraling en gedrag verandert voortdurend. Dat zie je goed als iemand over straat loopt, alleen, onzichtbaar in de menigte, dan hoef je je niet steeds aan te passen, je merkt niet eens meer dat anderen je zien. En als iemand zich dan alleen waant, komt het verrassende ‘andere’ gedrag zo maar om de hoek kijken. Die momenten, al zijn ze vaak erg kort, wil ik in beeld brengen.

Mijn straatfotografie heeft me tot de centrale vraag gebracht die nog steeds aan de basis van mijn werk staat: wie is die persoon die ik in het ‘vizier’ heb nu echt? Met mijn fotografie wil ik laten zien wat er achter de façade, achter het alledaagse masker van die man of vrouw zit. Zit er achter een blij gezicht niet een donkere wolk van emoties? En achter een donker, strak gezicht niet een kwetsbare vriendelijkheid? Want iedereen verbergt zijn ware aard, zijn diepste emoties vaak achter één of meer maskers. Dat stelt mij voor de vraag: hoe dring ik tot de ware aard van iemand door en hoe kan ik dan in een foto de echte emoties van die persoon laten zien? Wat beweegt mensen en hoe delen ze hun gevoelens?

Deze vragen leiden als het ware vanzelf naar mijn de manier waarop ik fotografeer: een simpele, ‘analoge’ stijl. Ik houd van zwart-wit fotografie en mooie sterke contrasten. Mijn zoektocht naar de mens achter het masker vraagt om zo min mogelijk afleiding en daar helpt zwart-wit fotografie heel goed bij. Je wordt meer naar de uitdrukking op het gezicht getrokken dan naar de rode lippenstift, de zwarte wimpers etc op een kleurenfoto: meer naar het totaal dan naar details. Ook de hoge contrasten passen in mijn stijl, dat levert een soort rauwheid op die past in mijn zoektocht naar de ware aard van de mens.